تاریخچه
- پویانمایی
- فیلم کوتاه
- فیلم بلند
- مستند
جشنواره بين المللی فيلمهای علمی، آموزشی و تربيتی رشد با نام «فستيوال فيلمهای آموزنده» در سال 1342 شروع به كار كرد. اين جشنواره نخستين دورهی جشنواره بين المللی فيلم در ايران است كه مسئولان اداره كل سمعی و بصری وزارت آموزش و پرورش وقت به لحاظ تبادل رويدادهای تصويری آموزشی در سطح جهانی اقدام به برگزاری آن نمودند. از نخستين دوره جشنواره فيلمهای آموزنده، هدف همواره گردآوری و ارائه آخرين توليدهای آموزشی و يافتن راههای جديد برای پرورش و آموزش كودكان و نوجوانان ميهن بوده است. هرچند كه هر دوره با توجه به صلاحديد مسئولان برگزاری جشنواره، محتوای فيلمهای مورد پذيرش و نمايش متغير بوده اما در يك نگاه آماری اغلب موضوعات «علمی، آموزشی و تربيتی» اهميت و اولويت داشته است.
در برگزاری هشتمين دورهی جشنواره در سال 1350، نام جشنواره بين المللی فيلمهای آموزنده به «جشنواره بين المللی فيلمهای آموزشی» تغيير يافت.
در سالهای آغازين، فيلمهای به نمايش در آمده در جشنواره تماماً به زبان اصلی پخش میشدند و در مواردی كه متن فيلم مورد توجه مخاطبان قرار میگرفت، خلاصه فيلم به زبان فارسی ترجمه و متن آن در اختيار تماشاگران قرار میگرفت.
از جشنوارهی دوره دهم در سال 1352 به بعد، با هماهنگی وزير وقت آموزش و پرورش، دوبله فارسی فيلمهای منتخب با پيامهای علمی تربيتی شروع شد و از آن پس فيلمهای جشنواره به صورت دوبله در دسترس تماشاگران قرار می گرفت.
اما پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی ایران، جشنواره حیاتی متفاوت، گستردهتر و موثرتر را تجربه نمود که عملا میتوان آنچه امروزه شاهد آن هستیم را میراث 46 ساله اخیر دانست که هم در رویکرد و هم در ساختار و هم در گستره فعالیت، جشنواره کاملا متفاوت بوده است. اگر صرفا بخواهیم در خصوص گستره فعالیت مقایسهای داشته باشیم در دوره نخست جشنواره با مشارکت 18 کشور کار خود را آغاز کرد و این عدد تا سال 57 افزایش چشمگیری نیافت لیکن پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا کنون جشنواره با مشارکت 128 کشور جهان با ارسال بیش از ۳۵۰۰ اثر مواجه شده و این خود گویای تفاوت گستره فعالیت و توسعه اثر است.
شروع و ادامه جشنواره، به تناسب زمان، با پذيرش و نمايش فيلمهای 16 ميلیمتری و 35 ميلیمتری برگزار میشد كه با ورود ويدئو به دنيای توليد رسانههای تصويری، جشنواره نيز به شهادت اسناد از سومين دوره بعد از پيروزی انقلاب شکوهمند اسلامی (سال 1366) پذيرای آثار ويدئويی گرديد و هر سال همگام با آخرين پديدههای تكنولوژی روز، تغييرات ضروری در ساز و كار نمايش فيلمها صورت میپذيرد.
از دوره بيستم در سال 1369 برگزاركنندگان به اتفاق آرا، افزودن نام «رشد» را به نام قبلی مناسب دانسته و جشنواره با نام كنونی «جشنواره بينالمللی فيلمهای علمی، آموزشی و تربيتی رشد» به فعالیت خود ادامه داد.
جشنواره بينالملی فيلم رشد در ادامه مسير، شعار «دانش در آينه تصوير» را در راستای تحقق عدالت آموزشی براي خود برگزيد كه تاكنون همچنان به اين شعار وفادارانه عمل كرده است.
انجمن اولياء و مربيان در جشنواره دورهی بيست و سوم به همراهی با اين رويداد همت گمارد و اولين دوره جشنواره «فيلم خانواده» همزمان با بيست و سومين دورهی جشنواره بينالمللی فيلم رشد کلید خورد.
جشنواره بينالمللی فيلمهای عملی، آموزشی و تربيتی رشد از دوره سی و سوم تا سی و پنجم، به ترتيب در شهرهای كرمان، يزد و خراسان رضوی برگزار شد، در سی و سومين دوره، آثار «دانشآموزان فيلمساز» نيز در بخش مسابقه حضور يافتند و همچنين در سی و ششمين دوره، آثار «معلمان فيلمساز» نيز در جشنواره بينالمللی فيلم رشد مورد پذيرش و داوری قرار گرفتند.
از دوره چهلم جشنواره با توجه به تصویب سند تحول بنیادین و استقرار نظام آموزشی 3-3-6 آثار مرتبط با تحولات آموزش و پرورش، فضای مجازی و دغدغههای خانواده ها در امر تربیت فرزندان، رشد روز افزونی را طی نمودند.
بهرهگیری از مشارکت اهالی سینما در اجرا و برگزاری جشنواره بینالمللی در سطح تمامی استانهای كشور از جمله ویژگیهای دهه چهارم جشنواره شمرده میشود.
سیر تعامل و همکاری با سازمانها و مؤسسات دولتی و غیردولتی جهت همافزایی و بهرهگیری از قابلیتها روند مطلوبی را جهت ترسیم افق تولیدات علمی، آموزشی و تربیتی تا دوره پنجاهوسوم طی نموده و شاهد مبادلات در سطوح مناسبتری بودیم.