نشست نقد و بررسی “باغ کیانوش” با حضور رضا کشاورز حداد نویسنده و کارگردان، محمدجواد موحد تهیهکننده و میلاد محمدی کارگردان بخش انیمیشن، در حاشیه نخستین روز از پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد برگزار شد. این نشست که با حضور مخاطبان فیلم “باغ کیانوش” در سینما فلسطین برگزار شد، به بررسی جنبههای مختلف این اثر پرداخت.
رضا کشاورز در این نشست گفت: “خاصیت کارهای حوزه کودک و نوجوان این است که فیلمنامه دائماً در حال تغییر است. بهعنوان نمونه، امیر کوچکزاده بهعنوان بازنویس فیلمنامه، دائماً تغییراتی را در فیلمنامه اصلی اعمال میکرد.”
کشاورز افزود: “نکته جالب توجه دیگر این بود که خود بازیگران نوجوان در این تغییرات مشارکت میکردند.”
احتمال ساخت ادامه “باغ کیانوش“
در ادامه این نشست، موحد، تهیهکننده “باغ کیانوش”، در پاسخ به سؤالی درباره احتمال ساخت سریهای وابسته به “باغ کیانوش” بعد از استقبال عمومی از آن، گفت: “پیشنهاداتی مبنی بر ادامه باغ کیانوش مطرح شده است. از همان زمانی که اولین پخش انجام شد، ایده طراحی قصه حول شخصیتهای باغ کیانوش مطرح شد. در واقع به این فکر شده که بهصورت سریال اسپینآف، هر یک از شخصیتهای نوجوان باغ کیانوش ساخته شود.”
وی افزود: “یک نقدی که به جشنواره مطرح میشود، تغییر سرور پخش است. البته سینما فلسطین یک سینمای نوستالژیک است و ایراد چندانی به آن وارد نیست. اما برای فیلمی مثل “باغ کیانوش” که هفتاد درصد آن در شب رخ میدهد، کیفیت پایین پخش سینما، خروجی این نوع تولیدات نزد مخاطب را با چالش مواجه میکند.”
استفاده از انیمیشن در “باغ کیانوش“
میلاد محمدی، کارگردان بخش انیمیشن این اثر، گفت: “وقتی برای اولین بار ایده باغ کیانوش مطرح شد، پیشنهاد طراحی برخی سکانسها بهصورت انیمیشن طرح گردید.” وی افزود: “در نهایت، در چندین سکانس در فیلمنامه اصلی، حدود هشت دقیقه انیمیشن گنجانده شد، اما در خروجی نهایی میزان انیمیشن تغییر کرد. از مهرماه تولید قسمتهای انیمیشن باغ کیانوش آغاز شد و این پروسه تقریباً تا بهمنماه ادامه یافت.”
کارگردان بخش انیمیشن سینمایی “باغ کیانوش” با اشاره به یکی از نگرانیهای خود گفت: “یکی از نگرانیهای من در این اثر، ایجاد جزایر جداگانه بود. اما در نهایت با تعاملی که با رضا کشاورز انجام شد، این دوگانگی یا جزیرهای شدن تا حد زیادی کاهش یافت.”
چالشهای ساخت “باغ کیانوش“
کشاورز در ادامه گفت: “مهمترین چالش متن فیلمنامه، سخت بودن اجرا و پیادهسازی آن عنوان شده بود. در واقع دست روی متنی گذاشتیم که اجرای سکانسبهسکانس آن سخت بود و علاوه بر بدلکاری، با انیمیشن نیز درگیر بود.”
وی افزود: “نکته جالب توجه دیگر این است که بنده بهعنوان کارگردان، تهیهکننده و مجری طرح، همه کار اولی بودند و در نهایت، اجرای چنین پروژهای جسارت زیادی میخواست که عملی شد.”
موحد، تهیهکننده فیلم، نیز تأیید کرد: “شجاعت ساخت این فیلم به نوعی از ناآگاهی از سختیهای ساخت آن نشأت گرفته بود. البته باید تأیید کنم که کارگردان فیلم نیز از شجاعت زیادی برخوردار بود.”
همچنین در ادامه این نشست موحد در پاسخ به این سؤال که “باغ کیانوش” میتواند احیاکننده سینمای کودک و نوجوان باشد، گفت: “قشر نوجوان در سبد محصولات فرهنگی خود سینمای ایران را به رسمیت نمیشناسد و از این سینما عبور کرده است. این در حالی است که ۷۰ درصد مخاطبان “باغ کیانوش” نوجوان بودند و به نظر من “باغ کیانوش” تنها ۱۰ درصد نیاز محصول فرهنگی با کیفیت را پوشش داده است. درواقع اینقدر محصولات این حوزه کم است که “باغ کیانوش” در این حوزه میدرخشد. ما هم مثل همه امیدوار هستیم تا این مسیر ادامه یابد.”
رضا کشاورز نیز در پاسخ به این سؤال که آیا به سینمای کودک وفادار خواهید ماند یا نه؟ گفت: “به نظر من مهمترین ژانر سینما، سینمای کودک و نوجوان است. این سینمای کودک و نوجوان است که میتواند بحران کاهش مخاطب سینما را البته در نسل بعد مرتفع کند.”
موحد نیز با انتقاد از عدم توجه کافی پیشکسوتان و تولیدکنندگان سینما به سینمای کودک و نوجوان گفت: “متأسفانه قرار نیست آثار خوب سینمای کودک و نوجوان دیده شود و یا مورد توجه گسترده قرار گیرد. اما به هر حال باید به آینده سینمای کودک و نوجوان امیدوار باشیم.”
بدون دیدگاه