علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، در مراسم اختتامیه پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد که در تالار ایوان شمس برگزار شد، بر لزوم گسترش دسترسی دانشآموزان به تولیدات این جشنواره تأکید کرد. وی با اشاره به سابقه طولانی و ارزشمند جشنواره رشد گفت:”این جشنواره با پشتوانه ۵۴ دوره برگزاری، به یکی از رخدادهای ارزشمند در حوزه تعلیم و تربیت تبدیل شده است و بینظیر است.”
یک فرصت ارزشمند برای دانشآموزان
کاظمی در ادامه با اشاره به مشارکت گسترده دانشآموزان در ایام اکران فیلمهای جشنواره بیان کرد:”بر اساس گزارشها، حدود یک میلیون دانشآموز از آثار جشنواره بهره بردهاند. این موضوع نشان میدهد که با فرصتی ارزشمند برای تربیت و پرورش مواجه هستیم. در عین حال، بهرهگیری از ظرفیتهای بینالمللی و همراهی هنرمندان دغدغهمند میتواند آثار ارزشمندتری برای مخاطبان به ارمغان بیاورد.”
ضرورت رفع حلقه مفقوده در انتقال تولیدات به مخاطبان
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود یک “حلقه مفقوده” در انتقال تولیدات جشنواره به جامعه مخاطبان آموزش و پرورش گفت:”علیرغم سابقه طولانی جشنواره، نتوانستیم به هدف اصلی آن، یعنی اتصال تولیدات به جامعه بزرگ آموزش و پرورش، دست پیدا کنیم. به نسبت تعداد گسترده مخاطبان، این آثار به اندازه کافی در دسترس قرار نگرفته است. امروز ظرفیت شبکه شاد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار جشنواره رشد مدرسهای میتواند این مشکل را برطرف کند.”
وی همچنین از رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خواست برای سال آینده تولیدات جشنواره در ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش کشور به نمایش درآید.
“جشنواره زمانی به شکوفایی میرسد که آثار آن در دسترس تمامی دانشآموزان قرار گیرد.”
نیازسنجی واقعی برای تولید محتوا
کاظمی با طرح این پرسش که آیا تولیدات جشنواره مطابق نیازهای واقعی فرهنگیان و دانشآموزان تهیه شده است، بر لزوم دقت در نیازسنجی تأکید کرد و افزود:
“سوالی که وجود دارد این است که آیا این تولیدات بر اساس تشخیص نیاز واقعی جامعه فرهنگیان و دانشآموزان بوده یا بر اساس نگاه و تشخیص ما تولید شده است؟”
ظرفیت بزرگ آموزش و پرورش برای حمایت از تولیدات هنری
وزیر آموزش و پرورش در پایان، بر اهمیت استفاده از ظرفیت گسترده نظام تعلیم و تربیت در گسترش آثار جشنواره تأکید کرد و گفت:”۱۸ میلیون دانشآموز جامعه مخاطب ما هستند. اگر هنرمندی فیلمی مطابق نیازهای واقعی آموزش و پرورش تولید کند، ما میتوانیم تمامی این ظرفیت را برای تماشای اثر بسیج کنیم. بزرگترین حمایت ما، مخاطبان گسترده آموزش و پرورش هستند.”
وی از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خواست فرآیندی طراحی کند که از ظرفیت جامعه سینمایی کشور برای آموزش معلمان و دانشآموزان نیز استفاده شود.
بدون دیدگاه